DailyM Audio Log
Home Kunst & Cultuur Experimental het verhaal achter Mollitude

achter de soundtrack ‘Mollitude‘ zit een groeiend verhaal. deel twee – -
Mollitude is een soundtrack voor de video van Rian van Nieuwkerk ‘Heavenly‘ op 17 augustus hadden wij het er al over. en omdat ik geen muzikant ben, geen noot kan lezen, laat staan spelen, gebruik ik regelmatig muziek die door anderen werd gespeeld. dat zijn altijd MIDI bestanden.

het MIDI bestand

originele muziek in het handschrift van Frederic Rzewski

enkele maanden geleden vond ik op WIMA (het Werner Icking Music Archive) Mollitude een composite van Frederic Anthony Rzewski uit 2006 voor Molly Barth gespeeld in MIDI omgezet door Pierre Gouin.

de video van Rian

op twitter ontstond het idee om een soundtrack te maken voor de video van Rian Heavenly
de compositie past goed bij het onderwerp en de samenwerking groeide uit tot een project. er ontstond een probleem in de synchronisatie van beelden en de compositie. niet eens zozeer in het tempo als wel in de dynamiek van het stuk. in gezamenlijk overleg heeft Rian de beeld overgangen aangepast aan de muzikale accenten. haar verhaal staat hier.

Frederic Anthony Rzewski

inmiddels geen geheim meer dat ik een grote fan ben van Rzewski
de van oorsprong Amerikaanse componist heeft inmiddels een enorm oeuvre aan moderne muziek op zijn naam staan. moderne muziek, wel te verstaan, in de richting van Cage, Reich en Stockhausen. een van zijn bekendste werken is ‘The People United Will Never Be Defeated!‘ uit 1994
al eerder bewerkt ik het stuk ‘Chain of thought’ uit 1953. mijn interpretatie is te beluisteren op Audio Log net als Mollitude gespeeld eveneens in MIDI omgezet door Pier Gouin.

de instrumenten

virtueel instrument gemaakt door ferrie = differentieel

voor dit arrangement heb ik een geheel nieuw virtueel instrument gemaakt ‘the Steam Engine’. het instrument heeft zowel een hamer- als een geblazen klank. in het screenshot geven de blauwe ramen de verschillende onderdelen van de klank weer.

  • links boven is de volgorde van de objecten in de klank. de locatie bepaald waar de invloeden te horen gaan worden.
  • in het midden boven ‘de WaveShaper’ waarmee je het type aanslag vormt. de grijze stip geeft de locatie in de mengvormen aan van het materiaal.
  • rechtsboven de vertraging met 4000 milli seconden
  • rechts midden is de versterking, de pieken en dalen in het pad tonen de versterking of het teruggenomen volume aan.
  • rechtsonder bepaald de aanzwelling, de lengte en de afsluiting van de klank in de lengte weg van 1760 milli seconden
  • linksonder staan een tweetal controllers die invloed kunnen uitoefenen op de objecten die er direct boven staan. in Contr A worden Object 1 en 2 aangestuurd.

maken, luisteren en bekijken

als ik een bewerking maak van een bestaande compositie beperk ik me tot de pure muziek in zijn meest ruwe vorm. zo min mogelijk kijk ik naar de aanwijzingen van de componist of interpretaties van anderen om een eigen beeld te vormen hoe het stuk kan gaan klinken.
inmiddels is de video eveneens gepubliceerd op Eigentijds.


links en rechts:
Chain of thought
Mollitude
Heavenly
Rian van Nieuwkerk
Eigentijds
MIDI

Lowe Alpine gezichtsbescherming en handschoenen
Lowe Alpine gezichtsbescherming en handschoenen
Lowe Alpine gezichtsbescherming en handschoenen
Lowe Alpine gezichtsbescherming en handschoenen